niedziela, 11 września 2011

Daphne du Maurier 'Ptaki'

Zbiór sześciu opowiadań. Moje pierwsze spotkanie z Mistrzynią grozy, po która postanowiłam sięgnąć po kilku rozmowach z kolmanką z http://ktoczytazyjepodwojnie.blogspot.com/ :)

'Ptaki' wyreżyserowane przez Alfreda Hitchcoka to opowiadanie o dziwnych atakach na ludzi, morderstwach dokonywanych przez wszystkie gatunki paków.

Nat próbował odgadnąć, co te male móżdżki za ostrymi dziobami i świdrującymi oczkami zmagazynowały w swojej pamięci przez miliony lat, że obecnie instynkt każe ptakom niszczyć ludzkość tak sprawnie i dokładnie, jakby to robiły automaty.


'Monte Verita' to opowieść o młodym szczęśliwym małżeństwie. Wiktor i Anna są szczęśliwi. Razem postanawiają wyruszyć na wyprawę w góry, ponieważ jest to ich pasja. Na wyprawę zapraszają swojego przyjaciela, którego jednak wstrzymują sprawy zawodowe, poza tym zauważył on dziwne zachowanie Anny. Małżeństwo wyrusza w góry. Ludność ostrzega Wiktora, by pilnował swojej żony, ponieważ na Monte Verita mieszka prastara cywilizacja, która porywa kobiety. Wiktor bagatelizuje ich słowa, uznając za zwyczajne zabobony. Niestety rankeim odkrywa, że Anna zniknęła. Próbuje odnaleźć ukochaną, bezskutecznie. Mijają lata, trwa wojna. Do tajemniczej góry dociera przyjaciel Wiktora, z którym nie miał kontaktu od lat. Obaj są już po pięćdziesiątce. Wiktor jest umierający i prosi przyjaciela, by zaniósł Annie list. Opowiedział, że przez dwadzieścia lat raz w roku wchodził na szczyt Monte Verita, by spotkać Annę. Niestety jedyny kontakt jaki miał z żoną to list na kamiennej tabliczce. Wiktor opowiada również, że miejscowi mężczyźni są źli z powodu zniknięć kobiet i wybierają się na szczyt by zniszczyć tajemniczy klasztor. Prosi przyjaciela, by przestrzegł kapłanki. Ten dociera na szczyt, nie wierząc w ani jedno słowo. Poznaje jednak tajemnicę, w którą trudno uwierzyć...

'Jabłonka'. Pewien wdowiec po trzech miesiącach od śmierci żony, zauważa w ogrodzie jabłoń, która w dziwny sposób przypomina jego zmarłą żonę. Od tej pory zaczynaja się dziać w jego domu dziwne rzeczy. Wdowiec wspomina żonę, nie kochał jej, wciąż ją lekceważył i zaniedbywał. Pewnej zimy postanowił ściąć drażniące drzewo, ale nie spodziewał się takiego zakończenia...

Opowiadania Prowincjonalny fotograf i Pocałuj mnie jeszcze raz to opowiadania o tym, jak mogą skończyć się źle ulokowane uczucia...

Świetnie napisane opowiadania. Autorka pokazuje mechanizm ludzkiego działania w różnych sytuacjach. Ptaki to oczywiście klasyka, ale mi najbardziej podobały się dwa przedostatnie opowiadania. Miłość wiejskiego fotografa do rozpieszczonej markizy skończyła się tragicznie (dla kogo gorzej odsyłam do lektury...) a opowiadanie Pocałuj mnie jeszcze raz jest jakby 'ku przestrodze', nigdy nie wiesz kim jest dziewczyna, w której się zakochałeś..
Polecam!

3 komentarze:

  1. Oglądałam film ,,Ptaki'' i bardzo przypadł mi do gustu, myślę więc , że i te opowiadania również będą interesujące. Chętnie się o tym przekonam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo się cieszę, że zdecydowałaś się na lekturę "Ptaków":) Teraz tylko czas na ekranizację i inne produkcje Hitchcocka:)

    OdpowiedzUsuń
  3. "Ptaki" czytałam i oglądałam - mocna lektura, ale nie żałuję. Mam w domu tom opowiadan tej autorki i z tego, co pamiętam, to wydawała mi się specyficzna...

    OdpowiedzUsuń