czwartek, 25 sierpnia 2011

Mario Vargas Llosa 'Ciotka Julia i skryba'

Mario Vargas Llosa jest laureatem Nagrody Nobla z 2010 roku.

Moje drugie spotkanie z tym autorem, bardziej fortunne niż poprzednie. Zaczęłam czytać "Zielony dom', niestety z powodu zamieszania z przeprowadzką nie dokończyłam jej.'Ciotka Julia i skryba' to jedyna książka Llosy jaką znalazłam w bibliotece. Ciekawostkę stanowi fakt,że powieść zawiera wątki autobiograficzne.

Pewnego dnia do rodziny w Limie przyjeżdża Julia, 32 - letnia rozwódka. Celem jej przyjazdu jest ponowne wyjście za mąż, w czym pomóc ma siostra Olga oraz pozostali członkowie rodziny. Uwagę jej zwraca Mario, osiemnastolatek, student prawa na Uniwersytecie San Marcos i pracownik Radia Panamerykańskiego. Początkowo Julia żartuje z dojrzewającego chłopca, ale zaczyna z nim wychodzić do kina. Mario niechętnie towarzyszy ciotce, z czasem jednak zakochuje się w niej, a ich romans kwitnie w tajemnicy przed rodziną.
W tym czasie do radia przybywa Pedro Comacho, skryba z Boliwii, którego opowieści radiowe odnoszą wielki sukces. Mario podziwiał go od zawsze, dzięki wspólnej pasji stali się przyjaciółmi. Niestety intensywna praca zaprowadziła Comacho na skraj wyczerpania. Zaczął plątać wątki, uśmiercać bohaterów, ożywiać ich, przenosić do innych opowiadań. To swoisty obraz postępu choroby psychicznej. Całą sytuację ratuje Mario. Jak zakończy się kariera skryby i romans Mario i Julii? odsyłam do lektury!

Świetna książka, zabawna, pełna ironii. Wątek romansu Mario i Julii jest spowalniany przez radiowe opowieści Comacho, bardzo ciekawy zabieg! W posłowiu jest dużo odniesień do Flauberta, niestety nie czytałam 'Pani Bovary' i nie mam porównania, a Llosa fascynował się tym pisarzem (w 1975 roku pisał na ten temat, ale nie znalazłam nic w jezyku polskim). Jedno mogę stwierdzić, że warto przeczytać powieść 'Ciotka Julia i skryba'.

3 komentarze:

  1. I teraz mówię, co momentalnie przekonało do tej książki: "W posłowiu jest dużo odniesień do Flauberta, niestety nie czytałam 'Pani Bovary'" - tyle mi wystarczy, żeby sięgnąć po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. a, ja nadrabiam braki i przeczytam 'Pani Bovary' pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta książka czeka na mnie na półeczce i już nie mogę doczekać się, kiedy ją przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń