wtorek, 12 listopada 2013

George Bernard Shaw 'Cezar i Kleopatra'



Pisarz jest laureatem Literackiej Nagrody Nobla z 1925 roku.

Sztuka nawiązuje do spotkania królowej Egiptu Kleopatry i Juliusza Cezara - Rzymskiego Wodza. Autor nie przedstawia całej historii, lecz zaledwie kilka epizodów, zmieniając nieco fakty.

Po tragicznej śmierci ojca, Kleopatra została wygnana przez młodszego brata Ptolemeja. Rodzeństwo walczy o koronę. Do Egiptu nadciąga Juliusz Cezar. Początkowo Kleopatra jest przerażona, bojąc się, że zostanie przez Cezara pożarta. Jednak pod wpływem władczego mężczyzny, sama staje się silną kobietą. Widzi w Cezarze swojego wybawcę i szansę na zdobycie Egiptu.

Każda z postaci przedstawiona jest w sposób ironiczny. Czytelnik poznaje Kleopatrę jako dziecko - trzpiotkę, rozkochaną w Marku Antoniuszu. Juliusz Cezar jest pięćdziesięcioletnim mężczyzną, ukrywającym pod wiankiem z liści laurowych łysinę  ( na którą Kleopatra ma tajemne specyfiki).

Shaw ukazuje relacje wszystkich bohaterów sztuki w krzywym zwierciadle.

Przyznam, że niezbyt często czytam "słowa od autorów", jednak tym razem tak się stało. Chciałam bliżej poznać postać George'a Bernarda Shaw. Zaintrygowało mnie to, że twórca krytykował Williama Shakaespeare'a, tak uwielbianego przez całe pokolenia.

Szczerze polecam literaturę Bernarda Shaw, choćby ze względu na ironiczne postrzeganie świata.

4 komentarze:

  1. Kolejna intrygująca lektura. Chętnie przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Podziwiam Cię za lektury jakie dobierasz. JA chyba jeszcze do takich nie dojrzałam;) Obawiam się, że nie dałabym rady przebrnąć przez kartki tej powieści. Brrakuje mi cierpliwości do historycznych powieści. Aczkolwiek bardzo interesuje mnie postać Juliusza Cezara i Kleopatry. Ale jak na razie jestem na etapie szukania filmów o nich ;)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Może kiedyś przeczytam :) Ciekawa jestem tej lektury.

    OdpowiedzUsuń
  4. Szkoda, że już tu nie bywasz. Tak bardzo za Tobą Tęsknię...

    OdpowiedzUsuń